27/3-07
Jag tror det här är min dröm-tur. Att få kliva på en X2000 på centralen, köra till Göteborg, rast i tre timmar, köra tillbaka, sedan kliva av på centralen och sluta. Ingen klargörning, ingen vändning med tåg i Karlberg, eller i slutet av turen köra ut till Hagalund för att lämna tåget där.
När vi lämnar centralen med tåg 423 får jag fram till Södertälje gå ner i fart till 70km/h två gånger, vilket genast sinkar tåget. Vi blev fem minuter sena. Vid en normal körning där allt flyter på kan man hålla 10-20km under max hastighet, för att ge maximal komfort, framför allt till personalen i första klass som serverar sina resenärer. Nu kontaktar jag personalen och säger att jag inte tänker hålla igen på farten eftersom jag vill ta igen tiden. Blir det för obekvämt i tåget får de säga till mig att sakta ner lite. Kollar att det är ok med dem.
Tre härliga timmar i Göteborg. Fika med Katarina och hennes ganska nyfödda dotter. Bor man så långt ifrån varandra som hon och jag gör så är det här jobbet perfekt.
Solen skiner så mycket den bara kan, och när jag ska hem igen med tåg 436 pratar jag med tågmästaren. Jag är glad att jag älskar mitt jobb så mycket annars skulle man ju vara frustrerad över att behöva gå inomhus. Man kan ju njuta av det vackra vädret, även från tågfönstret.
Detta bekräftar verkligen vad jag inte gillar med "allmänna transporter" (åååh nej, 5 min försenad då kan jag inte köra 10-20 km/h för sakta vad hemskt) - annars gillar jag tåg
X2:s medelhastighet Stockholm-Göteborg är bara ca 140 km/h - trots att tågen ska gå 200 km/h och bara gör några få stopp - vilket betyder att dom måste antingen köra sakta en stor del av sträckan eller hålla en fart betydligt under tillåtna 200 på dom "snabba sträckorna".
Om nu detta beror på banan eller att det ska va
s k komfortabelt att åka vet jag inte, men det sistnämnda verkar inte otroligt
Jag åkte bil från Helsingborg december förra året och vi höll ungefär 130 km/h i snitt ändå maxade vi bara på 156 km/h (extra tid gick dock till att tanka, käka etc.) - (jag mätte då med min GPS-mottagare, bilar har oftast "glädjemätare").
För det mesta låg vi runt 135-150 km/h och var ändå då tvungna att köra ca 65-80 km/h pga regn och köer en liten del av sträckan
Vilket gör att nån som har en bra bil och gillar att "dra på lite" tjänar i många fall ingenting eller obetydligt på att ta tåget. Gillar man inte att "fis-åka" men nån som kör s k bekvämt är det ju självklart vilken transport man väljer
Dom som inte gillar fart kan väl ta dom gamla tågen