26/12 och 27/12-07
Börjar 23.03. Det jag tror jag ska börja kvällen med är att lösa av ett lok med vagnar som kommer från Hagalund(vagnhallarna). Läser att tåget står på spår 10. Går till södra änden av spår 10, men där finns inget lok, men däremot finns en massa vagnar så långt ögat når. Möter tågmästaren. Jag frågar honom om han vet vart mitt lok är. Han tittar på mig och frågar ´´ Ska du köra?´´ Ja, och ända till Sundsvall. ´´Tåget går norrut, följaktligen är loket i norr´´. Men HUR kan det stå där? Så förklarar han att hälften av vagnarna redan kommit tidigare med ett lok hela vägen från Malmö, och det loket är nu frånkopplat och kört till Hagalund. Medan andra hälften av vagnarna kom med mitt lok, från Hagalund. Och nu sitter alla vagnar ihop och mitt lok i rätt ände. Och detta har man redan hunnit med innan mitt pass började. Jag behöver bara ta plats. Jag framstår nog som lätt förvirrad, men det är jag inte, jag bara undrar saker.
13 vagnar, 721 ton tungt inklusive loket. Tåg 10066 är ett nattåg som går till Storlien. Jag gillar att köra nattåg, för det förväntas en mjuk körning. Tidtabellen är också anpassad till en lugnare framfart. Vilken hastighet som förväntas är det ingen av oss som vet så jag får prova mig fram. Tåget klarar av 160km, men då är det nog ingen som sover gott. Kör mellan 100 och 130. Tappar några minuter men det gör inget för vi ska ha tågmöte lite senare i både Trödje och Hamrångefjärden, där vi ska stå still. Så om jag kör lite saktare behöver vi inte vänta lika länge.
Efter tågmötena är det inte lika goda gångtider. Tycker att jag får köra på bra mycket mer nu för att hålla tidtabellen. Kurvorna blir mycket tuffare. Kan resenärerna sova?
Jag och tågpersonalen blir avbytta av ny personal i Sundsvall. Tågmästarna är så gulliga som säger att det gick mjukt och fint. ´´Men i slutet då, alla kurvorna?´´ Nä, det hade ingen tänkt på.
Två timmar sömn på Scandic i Sundsvall. Ja, det är ju inte mycket, men jag ska i alla fall inte köra hem, utan har plats som resenär och dåsar hela vägen hem.
Detta var min första alldeles egna tur till Sundsvall. Det här var ett jobb jag tyckte jättemycket om! Jag körde mellan 23.45-03.54. Hur underhåller man sig? Med sång, prat och tankar, laddad med marsipan och pepparkakor. God fortsättning!
Kan inte fatta mig på det där - man kör tåg och sitter och längtar efter att köra sakta och mjukt.
Jag blir ju inte så sugen på att åka nattåg då iallafall efter dina inlägg om dessa (dom kan ju inte ens köra fort pga att dom hamnar före tidtabellen).
"Två timmar sömn på Scandic i Sundsvall. Ja, det är ju inte mycket" - hade du åkt på i full fart
hela vägen hade du fått sova längre :-)
Jag avskyr förare som "fis-kör" 2 ggr har "fis-åkare" pajat mina filmer som jag vill göra på pendeltåget
Idag skulle jag filmat X1 (dom börjar bli ovanliga numera) men tog en senare avgång med X60 för att jag ville ha en film i högre hastighet också och när man kommer på tåget går det ändå inte mycket fortare än X1
- han passerar plattformen i Rotebro i 131 km/h och ännu några km/h långsammare på stationerna efter (åkte 128 km/h förbi plattformen med en X1 för nån vecka sen) - fan va bortkastat!!! ...och det var den sista avgången också
I onsdags gjorde jag en film när X60-tåget blev omkört av Arlanda Express - hade varit långt roligare om vi hållit 160 och blivit omkörda i 200.
http://www.youtube.com/watch?v=OBxL4Cye8AQ
Uppdaterar du fortfarande sidan? - har inte sett nåt nytt sedan januari
...mina filmer var på ett extratåg som kör Upplands väsby-Sollentuna non stop (och passerar mellanliggande stationer) - härligt när dom drar förbi plattformarna i hög fart.
På tidigare filmer har man också fått göra omtagningar - men här har man bara 2 avgångar per dag att tima in. Finns en liknande tur på linje 35 mellan Jakobsberg-Sundbyberg, men har 9 min på 11,2 km, istället för dom redan väl tilltagna 7 min på 11,1 km i tidtabellen (dom kan typ ligga i 90 hela vägen och ändå hålla tiden - UUUUSH)