19/7-07
Att komma ut till Hagalund känns ibland som att gå rakt in i en stor familj. Jag kommer rullandes med en multad X2:a, jag ringer platskontrollen och hör mig för hur de vill ha tågsättet lämnat, antingen aktiverat i norr där jag sitter för att det kanske ska tvättas, aktiverat i söder för att det snart ska iväg eller ska till verkstad, eller, i mitt tycke sämsta fall, avställt.
Platskontrollen svarar att jag kan ta ner och koppla värme(=avställt). Jag suckar, ´´menar du verkligen hela proceduren, detta är en mult, koppla tågvärme till ena halvan och slå av batterierna till den andra halvan´´. ´´Ja, för det är så mycket strul med dessa som är multade när de står igång´´. Men han erbjuder att skicka någon från växlingen som kan vara mig behjälplig. Jag tackar och frågar vem som får den äran.
En växlare som kommer förbi i bil tar hand om min väska och kör den till söder så jag kan gå några kilo lättare när jag ska stänga av alla batterierna. Innan jag började avställningen så kändes det som ett jätteprojekt, men hur det var, så var det inga problem, och ska man ändå gå utmed tågsättet för att man t.ex slutat för dagen och ska hem, ja då kan man väl lika bra slå av batterierna på vägen. Växlaren dyker upp som skulle hjälpa mig. Nej han hade inte hört talas om att man gör så här, så jag visar och instruerar. Ja, jag fick ju i alla fall sällskap!
Men sedan är det fart på diskussionerna. Ska man verkligen ställa av en X2:a så här? Finns det fler alternativ? Varför gör man så här? Teorierna är många och diskussionerna höga. Härliga, härliga Hagalund! Tack för stunder som dessa!