26/6-07
Mot Göteborg!
Före Skövde flög en fågel in i rutan och fastnade i vindrutetorkaren. Jag tänkte att jag försöker få loss den med att sätta igång vindrutetorkaren. Kladd, kladd, kladd åt vänster, kladd, kladd, kladd åt höger. Åh, nej! Fågel-kladd(=fågelrester) på halva rutan. Och fågeln satt kvar. Jaha, och inte kan jag spruta spolarvätska heller eftersom det inte finns något att torka rent rutan med. Ja, det är bara att anpassa sikten efter fågelkladdet.
När jag lämnade Stockholm sken solen och det skulle förbli fint väder resten av dagen, vilket jag givetvis trodde gällde Göteborg också. Efter Skövde började regnet ösa ner, och från början blev jag lite besviken, men vartefter sikten blev bättre så tyckte jag det var en bra ide med regn. Och faktiskt gled fågeln så småningom ur vindrutetorkaren och ut i det okända, och jag kunde tvätta rent rutan.
Mot Stockholm!
Jösses, jag som brukar vara så förskonad. Vi hade inte kommit många meter från Göteborgs central innan jag fick indikering ´´ingen överhastighet´´(=ingen korglutning) och personalen ringde och sa att herregud vi har ingen korglutning på tåget. Det går knappt att servera. Men jag kör ju inget fort, 20km/h under normal hastighet, just för att sträckan fram till Alingsås är så kurvig. Själv satt jag i manövern och det tog mig ett tag att känna att inte jag heller hade några mjuka kurvor. De ringde igen och sa att jag måste ta det ännu lugnare. Men ska vi komma fram till Stockholm först imorgon?
Efter rådfrågning och samtal till driftstöd skulle jag vid uppehållet i Alingsås försöka återställa korglutningen. Än en gång är jag tacksam för personalens kunskaper. Hon hjälper mig med andra vagnen. Tåget blir givetvis ytterligare försenat och ännu värre är att problemet inte försvinner. Snyft, för folk har verkligen klagat på obekvämligheten.
Jag pratar med driftstöd igen. Jag har två val, antingen fortsätta köra utan korglutning till Stockholm, eller vid nästa uppehåll som är Skövde, ta ner på hela tåget, stänga av batterierna, m.m. Men detta tar tid, och inga garantier finns för att problemet verkligen försvinner. Jag vill verkligen inte försöka åtgärda problemet med så dåliga förutsättningar. Jag gör ett långt utrop där jag försöker förklara läget, och säger att istället för att försena tåget ytterligare, är det bättre att vi satsar på att komma fram i hyffsad tid och jag beklagar verkligen läget. Bistron plockar ner sina varor från hyllorna för att varorna redan självmant börjat lämna hyllorna och resenärer som vill handla får be personalen plocka fram de varor som de önskar köpa. Hur ombordpersonalen löser serveringen i första klass vet jag inte, bara att de har det väldigt besvärligt.
Vi blir runt 30 minuter sena till Stockholm, och tåget skulle därefter ha vänt söderut igen egentligen men får rulla till Hagalund och verkstaden istället.
Alla tyckte nog inte det var obekvämt, flera jag känner inkl mig skulle tyckt det var kul (men det är ju bara dom som klagar som gör sig märkta) - en hel del personer mår illa av korglutningen också (dom är nog minre besvärade av sidoaccelerationen)
Kommer ihåg när jag fick åka ett intercity-tåg från Helsingborg för många år sen och det gick så bra i kurvorna att min dricka gled på bordet
Vad kan det gått - kanske 160 km/h (hade ingen mätare då), men har sett nånstans att dom får köra det. Kurvorna brukar ha ner till 1 km radie utan att maxfarten är sänkt och banan har normalt 6° dosering (160/3,6)²/1000*cos6°- sin6°*g = 0,94 m/s², (g = tyngdaccelerationen, 9,82 m/s²)
räknar man in vagnens kränging (fjädringen) blir sidoaccelerationen ca 20-30 % större, räknat med 25% blir den 1,25*0,94 = ca 1,2 m/s² - det räcker för att drickan ska glida på ett halt bord (och är härligt, jämfört med vad man är van vid i tåg)
Om du körde 20 under borde det varit 180 km/h då - (180/3,6)²/1000*cos6°-sin6°*g*1,25 = 1,82 m/s², det var lite bättre än min Helsingborstur då
Vid 200 km/h skulle det blivit (200/3,6)²/1000*cos6°-sin6°*g*1,25 = 2,55 m/s²
Där skulle man gärna velat åkt med (kurvor är härliga).