4/7-07

Ska klargöra en multad X2000 (=två som är ihopkopplade). Har erfarenheten från förra året att det inte är något märkvärdigt, men känner ändå ett ´´gulp´´ i magtrakten. Det blir ett så långt tågsätt, hela 10 vagnar och två drivfordon att hålla reda på. Det blir 279meter långt istället för normala 165meter.

Att kontrollera utsidan av tågsättet fungerar normalt förutom att jag ser att destinationsskyltarna på dörrarna inte lyser som de ska. Varvet inuti tågsättet kräver lite mer av min tankeverksamhet. Kassalarmet lyser, klockan visar lite olika tider i vagnarna, högtalarsystemet verkar inte fungera, kom ihåg att pröva skyltningen från de andra systemen, hammare saknas på driv nr 2, ett lysrör är trasigt, på handikappstoaletten hörs ingen summer när man provar larmet.

Felen hamnar i två kategorier, de som ska åtgärdas nu och de som kan åtgärdas senare.

Skyltningen kommer igång från bistron. Klockan likaså. Men högtalarna då, det kan vara ett vred som ligger fel vid någon lur. Går genom hela tåget och öppnar alla luckor där det finns vred, kollar i båda manöverenheterna, den andra driven och i bistrodelarna. Men ingenstans ligger något vred fel, tills jag kommer tillbaka till hytten där jag startade min klargöring. Det är inte sant!, just här ligger vredet fel, kunde jag inte ha slängt ett öga dit tidigare? Ja, det är bara att traska en gång till genom tåget och lyssna att högtalarna fungerar. 279meter gånger 2! Det kallas motion!

Jag ska till Linköping idag. Det roligaste som händer utmed resan idag är att jag i Mölnbo kommer upp parallellt med en X40. (Vi kör båda två åt samma håll på de två spår som finns.) Vi ska båda strax bromsa in för att det bara är 70km/h en kort sträcka. Det andra tåget bromsar in mycket tidigare än jag och jag kör om honom i 180km/h innan jag börjar bromsa, det känns superhäftigt. Väl inne på 70-sträckan så fäller jag ut mina backspeglar, jag vill kolla vart det andra tåget är. Jag ser att det börjar komma ikapp och till råga på allt kör om! Hm! Hans tåg är kortare än mitt, alltså kan han börja öka farten snabbare än jag. När jag väl kan öka farten så gör jag det och till min glädje ser att vi snabbt tar in på avståndet. Och Yes! vi kör om!

När jag kliver av i Linköping och tåget rullar vidare mot Malmö, så stannar jag upp och tittar på hela det långa tåget. Tänk att jag kört det! Yrkesstoltheten blomstrar på en perrong i Linköping!


Kommentarer
Postat av: C20

"Parallellåkning" med tåg är rätt kul - jag åker mest pendeltåg i Stockholm och där händer det att dom åker parallellt med fjärrtågen ibland.
För ett tag sedan när jag åkte med en X60-vagn(inte lika läckert som ditt fall men ändå kul - jag satt ungefär i mitten av tåget) in mot Karlberg kommer vi ikapp och ett intercitytåg - vår hastighet är då 86 km/h (jag brukar mäta farten med GPS) innan han börjar bromsa in mot Karlberg och man ser hur hastighetsskillnaden sakta minkar i inbromsningen när vi kör 58 km/h ligger vi exakt i samma fart som det andra tåget (och jag åker då parallellt med första eller andra vagnen) sen drar det ifrån när vår fart sjunker och vi har nästan stannat (kör bara 12 km/h) när sista vagnen passerar.
Annars brukar parallellåkning vara rätt vanligt i tunnelbanan här i Stockholm mellan T-centralen och Slussen.

2007-10-07 @ 02:57:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback