6/5-07
Till Göteborg!
Ska göra stopp i Södertälje, Katrineholm och Skövde innan Göteborg. Hinner slå upp i linjeboken vad sista signalen före Skövde heter. Väring N11. Det är nämligen en bra måttstock för en plats att börja bromsa på. Då är det c:a tre km kvar till plattform.
Södertälje och Katrineholm är som mammas gata. Jag känner linjen utan och innan och vet var det blir lagom att påbörja inbromsningen. Varje krök, varje backe, varje skyddssektion, ja man har åkt några gånger där. Det är som roligast att köra när man väl passerat Hallsberg.
Jag är knappt 2 ½ timme i Göteborg, men det är inte mycket till rast. När jag kommit fram med tåg 425 får jag byta ände på tåget och invänta avbytande lokförare. På schemat står det att jag ska sitta där en timme. Sen har jag min egentliga rast, bara 30 minuter lång, sen ska jag lösa av det tåget jag sedan själv kör upp till Stockholm.
Ylva, en kompis, är gullig och kommer och håller mig sällskap. På så vis kan vi umgås trots att jag bara blir kvar på centralen.
På hemväg får jag stopp i Sköldinge och det visar sig vara signalfel. Det är en signal mellan Sköldinge och Flen som är släckt. Vilket medför att resterande signaler fram till Flen står i stopp. Ett tåg framför mig håller på att passera sträckan, så jag får stå still tills det blir min tur. Jag kollar i linjeboken och ser att det fram till Flen är 8 km.
Efter 10 minuters väntan ringer fjärren upp mig och jag får tillstånd att passera signalerna Sköldige 32 och Sköldinge U42 i stopp, växlarna ligger rätt, jag antecknar tillståndet och repeterar det. Jag kör med begränsad hastighet förbi signalerna. Första signalen är fortfarande inom stationen Sköldinge, vilket innebär max 30km/h. När jag passerat andra signalen med hela tåget får jag hålla 40km/h, för att jag nu är utanför stationen, på linjen. Denna hastighet gäller nu fram till nästa signal som också står i stopp. Jag stannar tåget, ringer upp, får nu tillstånd att passera Sköldinge U4 i stopp. Samma hastighet gäller. Likadant scenario förbi signalen Sköldinge U6 och framme vid Sköldinge U8 sitter en kille uppe i stolpen och ska åtgärda den trasiga signalen. Det känns lite lustigt, jag får tillstånd att passera som tidigare, och när jag passerar honom sitter han i samma höjd som mitt fönster och vi kan vinka.
Detta är sista signalen på sträckan och jag kan skönja Flen där framme och tänker att snart kan jag öka farten. Men precis då får jag balisfel(=säkerhetssystemet som övervakar vad jag gör försvinner tillfälligt), vilket i sig innebär sänkt hastighet, vilket i sin tur just nu innebär att jag inte kan öka farten. Kör några hundra meter, får ännu ett balisfel. Håller begränsad fart genom Flen. Ser folk springa över spåret långt där borta vid övergången trots att bommarna är nere. Tutar, det låter högt och hoppas att folk har tillräcklig med överlevnadsinstinkter så att de nu står kvar på rätt sida av bommarna.
Först förbi genom Flen får jag upp information som gör att jag nu kan öka hastigheten upp till det normala. Jag är överraskad för vi blev faktiskt inte mer än 30 minuter sena. Det kändes som om det tagit mycket längre tid.
Äventyret är inte riktigt över. I norra änden av Björnlunda finns en viadukt där spåret kröker och överraskande nog ligger något rakt över spåret. Det går fort och jag uppfattar inte riktigt var det är men ser ut som en timmerstock eller en rejäl trädstam. Det finns en på motsatta spåret också. Innan jag hinner reagera kör jag rakt över det och det försvinner in under tåget. Peppar, peppar höll allt och jag rullar vidare i samma höga fart. Ringer direkt och anmäler till fjärren, möter samtidigt ett tåg som jag inser kommer köra rakt över det som låg i andra spåret. Det är troligt att någon/några placerat ut det, eftersom det låg så perfekt tvärs över spåret, tyvärr. De som gör något liknande har ingen aning om vilka skador som kan uppstå. Bitar kan flyga iväg vart som helst, mötande tåg, förbipasserande trafik, eventuellt på dem själva. Det kan ju bli otroligt dyra materiella skador. Plåten, luftslangar, bromssystem, ja, vad som helst!
Skulle jag kört skulle bara lagt in koordinaterna
för stopplatsen (samt skrivit in ev lutning på banan) på min GPS-mottagare (under första turen) - sen
ser man exakt hur långt det är kvar till stationen och kan bara räkna ut bromssträckan.
Det finns ju tyvärr några skitungar som roar sig med att lägga saker på spåret och även kasta sten på passerande tåg är vanligt. I sommras körde tågen 70 km/h i flera månader mellan Bro och Bålsta pga detta - toligen för att lättare hinna stanna om det ligger nåt på spåret (var några som la brunnslock och andra otrevligheter på spåret).