17/11-07

Uppsala är ju inte min favoritsträcka precis, men att ha elev där tycker jag är jättebra. Eftersom sträckan inte blir så lång, och man hinner åka några gånger fram och tillbaka, gör ju att eleven har goda chanser att lära känna linjen och köra därefter. T.ex:


1. Här kommer ju 130-växeln, där man kan sänka farten till 120 istället för att hålla 130, för att det skakar rätt mycket i vagnarna.

2. Hur stationerna ser ut där vi ska stanna.

3. Var metertavlorna sitter.

4. Att man inte behöver bromsa överallt där det är hastighetsnedsättningar, för att det kommer en uppförsbacke som man kan använda sig av att minska farten med.

5. Detsamma gäller om ATC´n piper för att man kör för fort. Kommer en uppförsbacke framöver kan man vänta in den och hastigheten minskar per automatik.


Det mest dramatiska som hände idag var att det gick i ganska hög fart mot en stoppsignal. Det som förvånar mig är:


1. Att håret inte ställer sig på ända.

2. Att jag inte flyger upp och drar i bromsen själv.

3. Att jag sitter lugnt kvar.


Hur det gick? Jo, tåget stannade en loklängd från signalen. Så det var lugnt!



Kommentarer
Postat av: C20

Det där fallet med signalen verkar lite tvärtom mot vad jag brukar känna.

I tunnelbanan finns en glasruta i dörren (det är mörkt färgat glas men ser ut på bra upplysta stationer). Jag brukar ställa mig och kolla ut där och blir förvånad över hur illa många förare bromsar (det är liksom ok om det är nån som kör för första gången men dom flesta är liksom förare som kört flera år).

Tunnelbanetågen är dessutom "lätt-bromsade" - dom nya vagnarna har återmatande bromssystem som tar omedelbart, det är som att bromsa en bil (det är svårare när man måste räkna med några sek ansättnings-/lossningtid i bromsarna). Pendeltågsförarna är lika illa - men där kan man inte stå och kolla ut framåt - men det känns ju och syns tydligt när man mäter farten

Det är liksom alldeles för mycket broms i början (i förhållande till avståndet - dom bromsar knappast mycket) och när man står och kollar ut brukar man tänka "minska bromsverkan" redan efter 1-2 sekunder - ändå ser man hur dom fortsätter bromsa för mycket ner till 20-30 km/h och ligger sen och "mjölkar på bromsen" en hel stationslängd -fett jobbigt (och tidsslösande)

Ibland (fast mer sällan) händer det dock även att dom bromsar för lite (på riktigt, inte bara känslan) och får nita på slutet, detta är bara kul (om dom inte missar stopplatsen förstås, vilket händer ibland, speciellt med pendeltågen som har högre fart), hände det vid en signal skulle man nog bli lite orolig.

Hur mycket tid har man på sig att bromsa från det att ATC-systemet varnar för överhastighet - innan det bromsar automatiskt? (man verkar ju ha lite tid på sig eftersom man hinner invänta en backe)

Jag blev rätt förvånad för ett par veckor sedan när jag åkte pendeltåg mellan Sundbyberg och Spånga. Strax efter Solvalla är tåget uppe i 130 km/h och håller det några hundra meter sedan trycker han på och man ser hur farten passerar 140 km/h... 150 ... shit borde inte ATC bromsa snart - han kom upp i 154 km/h - var det inte 120 där, hehehe. Det hände en gång till några dagar senare (då 152 som mest), sedan har det inte hänt igen (har inte mätt alla ggr men det skulle känts). Dom kör sällan snabbare än 135 km/h där i vanliga fall.

2007-11-30 @ 12:08:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback