1/10-07
Jag har fått förmånen denna månad att få tre! linjekännedomsturer. Jag åker med i hytten hos en lokförare på sträckor jag aldrig kört tidigare och antecknar sådant som är speciellt för just denna sträcka. Jag lär mig att hitta, och känna till linjens egenheter med andra ord.
Idag blev det Jönköping. Hittar ju till Nässjö. X2000 är fullsatt så jag får sitta längst bak i manöverhytten. Det går bra till att börja med att läsa. Men senare blir jag så åksjuk av att sitta längst bak. Och mår jätteilla när jag väl kliver av i Nässjö. Har en halvtimme på mig att hämta frisk luft och fokusera på åkningen jag har framför mig.
I mina anteckningar på sträckan Nässjö-Jönköping finns: skyddsektion strax utanför Nässjö, Göteborgs-fjärren gäller, risk för lövhalka, varmgångsdetektor vid Äng, ljudsignaltavlor(=man tutar) finns på sträckan, från Tenhult fram till Jönköping går det rejält utför, vilket givetvis blir tvärtom på återvägen, låg fart in i Jönköping, i Jönköping finns bara ett spår med perrong, 2a och 2b, på bangården i Jönköping(där jag ska ställa av min X2:a någon gång i framtiden) finns bara ett spår med tågvärmepost för en X2:a, de andra är för pendeltåg, en tavla med meterantalet 165 finns där jag ska stanna tåget och slutligen att tågvärmeposten finns i andra änden av tåget.
Jag åker i hytten tillbaka till Nässjö igen. Det blir en trevlig dag, där jag får träffa kollegor och se något nytt. Denna sträcka är fantastiskt vacker!