24/9 till 28/9-07

En veckas kurs. Jag blev godkänd för att deltaga i kursen för körlärare. Men jag är ännu idag inte godkänd helt. Jag har nämligen 2 pirriga dagar framför mig, där en instruktör ska åka med mig och "agera" elev. Först efter det kan det bli tal om handlederi. Jag undrar i mitt stilla sinne hur det är upplagt, hur det är tänkt, ska vi låtsas att det är hans allra första dag på SJ, eller har han övningskört ett par dagar?

Jag tänkte förbereda lite enkelt med schema och tidtabell, men det kanske är helt inaktuellt. Jag vet ju att instruktören som tilldelats uppgiften är lugn och lätt att prata med. Men kan han spela teater? Ska han vara en frågvis elev, en jobbig elev, eller vad? Vad har jag att vänta mig?

Jag har tillbringat en del av min fritid med att läsa ATC. Det hade jag aldrig trott mig vara kapabel till. Att ta min dyrbara fritid till det. Men ansvarsfull som jag känner mig har jag inte haft något val tycker jag. Om jag nu ska försöka lära någon annan hur det fungerar där framme i hytten med vårat övervakningssystem så gäller det ju att vara påläst. Jag har faktiskt efter alla år på spåret lärt mig att det piper först 13 sekunder innan ATC tar över och bromsar, sen piper det 8 sekunder innan, och till sist 3 sekunder innan, t.o.m. med dubbla pip. Har jag då inte börjat bromsa själv, inför en stoppsignal, så tar ATC över och bromsar tåget. Det ni, men den som är mest förvånad över inlärd kunskap är väl jag själv.


Kommentarer
Postat av: C20

Lär dom inte ut sånt i utbildningen till förare?
Hur är det med överhastighet då? - t ex mellan Karlberg och Sunbyberg har jag lagt märke till en detalj (då jag brukar mäta tåget fart med GPS) och det är att tågen kan ligga konstant i 97-99 km/h men så fort dom går upp i 100 bromsar dom inom ett par sekunder (gränsen är 90 km/h där) - är det föraren som bromsar för att undvika ATC-broms eller är det ATC som bromsar?
En annan sak man är förvånad över är hur dåliga många förare i pendeltågen är på att hålla konstant fart
T ex den "typiska föraren" när man åker från Kungsängen mot Bro brukar fegköra i 135-145 km/h ända strax förbi Sylta (det är lite uppför där) bara för dom är rädda att farten ska bli för hög i nerförbacken som kommer efter - det är bara kanske 5-10 m höjdskillnad och en förare som kört där 100 ggr borde veta att farten inte ökar mer än kanske 5-7 km/h i den hastigheten (vilket dom oftast inte upptäcker förrän Aspvik) - så får dom gasa istället och kommer ofta upp i 160-164 km/h då släpper dom pådraget (lämpligt nog blir det uppför precis efter) och då sackar dom minst 10 km/h igen innan dom kommer till Bro.
Varför inte accelerera upp i 160 på en gång och rulla ner för backen - gasa lite lätt uppför så skulle dom hålla 160-167 km/h hela vägen.

2007-10-08 @ 17:45:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback