11/1-08
Idag kom jag inte många meter med mitt första tåg. Närmare exakt noll meter.
Hur kan av mina hittills få dagar på X40 ändå 20% av dessa innehålla problem?
Klargöringen flöt på galant och jag var nästan helt klar med mina 5 vagnar, när jag återkommer till hytten och där bara väsnas det. Jag känner igen ljudet och ser indikeringen ´´fel bromsdator´´ lysa rött.
Här blossar känslor i 170, jag svär högt, här finns inget som heter ´´ta det lugnt´´.
Jag ringer driftstöd. Jag hinner inte säga någonting förrän han säger åt mig att stänga av en av säkringarna så att ljudet försvinner. Jag hinner precis göra det så börjar också lampa ´´fel bakre bromsdator´´ lysa. Det är inte sant! Båda tågsätten jag har hand om har fått felindikeringar.
Det finns bara en sak att göra. Kalla på reparatörspersonal.
De kommer, fixar till felen, vill att jag bara ska köra med den ena av enheterna. Får av fordonspersonal veta att jag också kan använda enheten som står på spåret bredvid.
Jag ska alltså: koppla isär enheterna, växla med en X40, koppla ihop den ena enheten med det som står på spåret bredvid. Starta om med klargöringen.
Reparatörspersonalen ser min stora, stora förvirring så de, gud vare tack, kopplar isär, tar det ena fordonet och växlar över det till enheten på spåret bredvid och kopplar ihop. Jag kommer alltid vara er evigt tacksamma!
Tiden, lindrigt sagt, rinner iväg. Jag är nog knappt en timme sen när den nya sammansättningen tillslut är klargjord. Jag undrar hela tiden varför de inte ställer in tåget. När jag slutligen sätter mig ner i förarhytten, svettig med pumpande hjärta, och ringer mig klar möts jag av ´´vi har ställt in tåget´´.